• Zo sveta
  • Zdravá výživa
  • Stolovanie
  • Nápoje
  • Zaujímavosti
  • Gastronómia
  • Pozvánky
  • Katalóg reštaurácií
  • Videli ste už reklamu na strukoviny?

    Vydané 15. 5. 2012 o 12:00

    Asi by ste sa čudovali, keby ste videli v televízii reklamu na fazuľu či šošovicu. Alebo by vám ktosi v meste podal do ruky letáčik, na ktorom by boli vypísané pozitívne účinky cíceru pre zdravie. Pritom na rozdiel od mnohých výživových doplnkov sľubujúcich zázraky na počkanie by si strukoviny takúto reklamu naozaj zaslúžili.

    Asi by ste sa čudovali, keby ste videli v televízii reklamu na fazuľu či šošovicu. Alebo by vám ktosi v meste podal do ruky letáčik, na ktorom by boli vypísané pozitívne účinky cíceru pre zdravie. Pritom na rozdiel od mnohých výživových doplnkov sľubujúcich zázraky na počkanie by si strukoviny takúto reklamu naozaj zaslúžili.

    Prvé, čo pri slove strukoviny mnohým príde na um, je to, že spôsobujú plynatosť. Je však veľká škoda kvôli tomu sa vyhýbať takýmto super potravinám. Ak strukoviny máte radi a jete ich pravidelne, robíte veľmi dobre. Ak nie ste príliš ich milovníkom, máme pre vás zopár dobrých dôvodov, prečo to s nimi aspoň skúsiť.

    Namiesto mäsa

    So stúpajúcou frekvenciou jedenia mäsa stúpa aj riziko vzniku rakoviny hrubého čreva. Ak však jete strukoviny aspoň raz-dvakrát týždenne, toto riziko je nižšie a ak ich jete ešte častejšie, relatívne riziko rakoviny hrubého čreva je takmer na úrovni, ako keby ste nejedli žiadne mäso. To nie sú iba fantázie propagátora strukovín, ale závery štúdie z Loma Linda University (Kalifornia, USA), ktorej sa zúčastnilo vyše 32 000 ľudí. Nie je to dobrá správa? Aby vaše riziko vzniku rakoviny hrubého čreva bolo nižšie, nemusíte prestať jesť mäso, stačí, ak do svojho jedálnička pravidelne zaradíte strukoviny. Mali by na to myslieť aj majitelia a kuchári reštaurácii. Tí si však zväčša myslia, že najlepšie predajú mäsité jedlá.

    Strukoviny a zdravie

    • Obsahujú priemerne viac železa ako mäso, tiež zinok a iné vitamíny a minerály potrebné pre krvotvorbu (znižujú riziko anémie).

    • Využiteľnosť železa zo strukovín sa zvýši konzumovaním spolu s potravinami s vitamínom C a inými organickými kyselinami (paprika, cibuľa, zelený hrášok, citrónová šťava...), kvasenými produktmi (kyslá kapusta, balzamikový ocot), alebo malým množstvom nízkotučného červeného mäsa, pečene a rýb.

    • Sú dobrým zdrojom kyseliny listovej, ktorá znižujú riziko aterosklerózy.

    • Vďaka rastlinným sterolom a polynenasýteným tukom majú priaznivý vplyv na hladinu cholesterolu a pomáhajú znižovať riziko infarktu.

    • Obsahujú vlákninu a málo tuku, sú vhodné pre prevenciu cukrovky aj nadváhy a obezity (pokiaľ ich nepokazíme pridaním neprimeraného množstva tuku).

    • Vďaka vláknine tiež redukujú riziko zápchy.

    • Sú dobrým zdrojom bielkovín, ale zároveň na rozdiel od živočíšnych produktov obsahujú aj značné množstvo sacharidov. Bielkoviny síce potrebujeme, nemali by sme ich však mať nadbytok, čo sa v bežnej „západnej“ strave často stáva.

    • Bielkoviny zo strukovín menej zaťažujú obličky ako živočíšne bielkoviny, sú tiež menej rizikové z hľadiska negatívneho vplyvu nadbytku bielkovín na zvýšenie strát vápnika.

    Strukovinové rekordy a zaujímavosti

    Fazuľa – lacné jedlo s bohatými vlastnosťami pre zdravie. Najviac vápniku zo strukovín (okrem sóje) obsahuje biela fazuľa, 180 mg vápnika na porciu (asi 200 g) varenej fazule.

    Cícer – strukovina pre materstvo, spolu so šošovicou obsahuje zo strukovín najviac kyseliny listovej, tiež veľa železa a zinku.

    Šošovica – pre ružové líca, po sóji obsahuje zo strukovín najviac železa, jedna porcia (asi 200 g) varenej šošovice obsahuje 6,4 mg železa, čo je viac ako polovica dennej odporúčanej dávky pre dospelého muža. Spolu s vysokým obsahom kyseliny listovej, stopových prvkov (napr. meď) a iných látok je vhodnou potravinou pre podporu krvotvorby a prevenciu anémie.

    Hrach – zelenina aj strukovina. Mladý hrášok je vlastne zložením viac zelenina, na rozdiel od suchého hrachu a strukovín sa môže jesť aj surový. Zelený hrášok obsahuje relatívne dostatok vitamínu C (40mg/100 g).

    Sója – kráľovná strukovín, strukovina najbohatšia na tuk (20 g/100 g) a bielkoviny (36 g/100 g), zo strukovín obsahuje aj najviac železa a vápnika. Jedna porcia (asi 150 g) varenej sóje obsahuje 150 mg vápnika a 7 mg železa. Je bohatá na rôzne ochranné rastlinné látky prospešné pri prevencii rakoviny, infarktu a iných ochorení.

    Domáca klasika i medzinárodná kuchyňa

    Možno sa vám jedlá zo strukovín zdajú byť príliš obyčajné: šošovicový prívarok, fazuľová polievka. V mnohých reštauráciách však nájdete aj špeciality ako napr. hummus (niečo ako cícerová nátierka), pikantné mexické špeciality z fazule, khičrí (indické korenené jedlo z ryže a šošovice), arabský falafel (cícerová fašírka) alebo iné strukovinové karbonátky. Tie nájdete skôr v špeciálnych reštauráciách ponúkajúcich najmä vegetariánske jedlá.

    Zo strukovín sa dajú urobiť alebo i kúpiť výborné nátierky, ktoré môžu dobre nahradiť nezdravé mäsové konzervy, prípadne maslo.

    Ale väčšina z vás zrejme nepohrdne ani tou dobrou klasikou, ako je fazuľová polievka. Ak by ste ju chceli urobiť úplne zdravo, skúste do nej namiesto klobásy pridať údené tofu (môže sa pred tým krátko opiecť).

    Na plný plyn

    Možno ste ešte reklamu na strukoviny nevideli, prečítali ste si však článok, ktorý ich propaguje. Ak si ich začnete dávať či už doma alebo v reštaurácii častejšie, možno niekto iný z toho bude mať aj trochu zisk, ale rozhodne ten najväčší zisk, a to za málo peňazí, budete mať vy.

     

    Jaromír Novota

    Ďalšie novinky

    FOU ZOO pripravilo jeseň na rôzne spôsoby.

    Viete ako chutí tohtoročná jeseň v podaní najlepšej reštaurácie na Slovensku? Keďže sezónnosť patrí k dobrým mravom slušnej reštaurácie, vo FOU ZOO obmenili ponuku a ľahké letné delikatesy vystriedali zaujimavé kulinárske počiny, vhodné do chladnejšieho obdobia. Šéfkuchár Michal Konrád sa vrátil zo stáže v trojmichelinovskej thajskej reštaurácii KIIN KIIN, všeobecne považovanej za najlepšiu na starom kontinente, kde nasiakol skúsenosťami, inšpiráciou a fenomenálnymi postupmi, ktoré zúročil aj v jesenných novinkách.

    Recepty na lokše sú rodinným striebrom

    Nepoznajú ich v Nemecku, ba ani u susedných Rakúšanov. Výnimkou sú Maďari, od ktorých sme zrejme počas rakúsko-uhorskej monarchie celkom prebrali lokše do nášho národného jedálneho lístka.

    Hlavné správy

    Z DOMOVA

    Prieskum Focus: SDKÚ je mimo parlamentu, Smer a Sieť mierne stúpli

    SDKÚ klesá ku štyrom percentám, Smer a Sieť majú o percento viac.

    BRATISLAVA.SME.SK

    MVK: V Bratislave sa rozhodne medzi Kňažkom a Ftáčnikom

    Milan Kňažko a Milan Ftáčnik si v októbrovom prieskume rozdelili vyše dve tretiny všetkých hlasov.

    KOMENTÁR TOMÁŠA PROKOPČÁK

    Spoplatnený obsahEbola sa na európskych letiskách zastaviť nedá

    Podobné hlúpe kroky robia úrady vtedy, ak potrebujú upokojiť verejnosť.

    AKTUALIZOVANÉ 15:18

    Halepová nedala Serene šancu: Najväčší zápas v mojom živote

    Serena po debakli: Bol to z mojej strany trapas.