Slovensko patrí medzi významné svetové krajiny, a to tak z pohľadu produkcie ako aj spotreby. Spomedzi výrobcov patrí dominancia spoločnosti Heineken, ktorá prišla v záujme osvety konzumentov s novým programom Sedem chutí piva.
„Pivo ako nápoj čelí v súčasnom svete mnohým výzvam. Konzumenti ho často v konkurencii moderných miešaných drinkov či vína nespravodlivo považujú za chuťovo rovnaké a najmä mladšia generácia či ženy pivo vnímajú jednoducho ako príliš horké. Tieto predsudky im bránia objavovať rôznorodý svet pivných chutí. A znalosti o pive i jednotný »pivný jazyk« chýbajú aj mnohým tradičným pivárom,“ hovorí Hana Šimková, manažérka korporátnych vzťahov spoločnosti Heineken Slovensko.
Ako chute objavovať?
Cieľom programu je rozvíjať vedomosti konzumentov o rôznorodých chutiach zlatého moku a povzbudiť ich tak k hlbšiemu objavovaniu pestrého sveta piva. Program Sedem chutí piva vychádza z rozsiahleho spotrebiteľského prieskumu realizovaného na troch európskych trhoch (Veľká Británia, Poľsko, Francúzsko) na vzorke 1 800 respondentov. Z neho vyplýva, že kým tri štvrtiny spotrebiteľov sa pri výbere piva rozhoduje na základe značky, až 91 % si pivo vyberá práve na základe chuti. A tento prieskum i rôzne degustácie boli základom pri vytváraní siedmich chuťových kategórií.
Ako sa delia?
Sladké a ovocné pivá – radlery, cidery, sladké a ovocné pivá, občas so sviežou kyslosťou či jemnými korenistými stopami. Patrí sem Desperados a všetky radlery pod značkou Zlatý Bažant aj Corgoň.
Ľahké pivá –pivá rýchlo hasiace smäd, slabo alebo iba mierne horké s krátkym doznievaním chuti po napití. Patrí sem Zlatý Bažant Nealko, typickým predstaviteľom je napríklad aj pivo Sol alebo Fosters.
Mierne horké pivá – osviežujúce pivá s miernou až strednou horkosťou. Charakteristickým zástupcom je pivo Heineken ako aj väčšina desaťstupňových pív na slovenskom trhu.
Chmeľové a horké pivá – pivá s plnou chuťou a chmeľovou horkosťou, vysoká intenzita chuti pretrváva dlho po napití. Typické pre Krušovice 12 % , ako aj väčšinu 12-stupňových pív na Slovensku.
Ťažké a korenisté pivá – plná chuť so stopami po korení, ktorá môže byť aj ľahko dymová spolu s jemnými ovocnými tónmi. Patrí sem Zlatý Bažant Pšeničné alebo Edelweiss.
Sladové pivá s intenzívnou chuťou – pivá plnej chuti s dlhotrvajúcou sladovou chuťou a jemnou príchuťou karamelu, prípadne sladkými tónmi medu. Typickým zástupcom je u nás Corgoň 4sladový.
Tmavé a silné pivá – v tejto kategórii sú zastúpené pivá, ktoré chutia horko a majú tmavo sladovú až praženú príchuť. Sú výrazne chmeľové a zároveň majú jemnú sladkosť s intenzívnou dlhotrvajúcou chuťou. Patrí sem Zlatý Bažant tmavý, Corgoň tmavý, ako aj pivá typu Bock, Porter alebo Roggen.
* Zdroj: Nederlandse Brouwers´Nationale Bieronderzoek (Národný pivný prieskum holandských pivovarníkov), 2010
Prekvapujúca pestrosť
„Pivo je skutočne veľmi rôznorodý nápoj a každý, kto sa pustí do jeho objavovania s programom Sedem chutí piva, je príjemne prekvapený jeho pestrosťou. Osobne sa zúčastňujem degustácií pív v našom pivovare, ako aj počas rôznych degustačných súťaží a študovanie chuťových profilov pivných kategórií na základe programu aj mne otvorilo nové obzory,“ hovorí Karol France, obchodný sládok z pivovaru v Hurbanove.
Pred letnou sezónou
Spoločnosť Heineken Slovensko predstavuje program Sedem chutí piva odbornej aj laickej verejnosti tesne pred tohtoročnou letnou sezónou. V rámci neho bude vzdelávať svojich zákazníkov prostredníctvom osobných prezentácií a školení. Spotrebitelia si informácie o programe nájdu aj na internetovej stránkewww.sedemchutipiva.sk. Program bude počas letnej sezóny pokračovať témou gastronómie a správneho párovania piva a jedla a oboznámia sa s ním aj návštevníci rôznych letných festivalov.