A ono to má naozaj význam. Amuse-bouche (vyslov amyzbuš, v množnom čísle s koncovkou „s“), občas aj amuse-gueule (amyzguel – zabaviť papuľku) sú vlastne malé predpredjedlá. Najskôr ich podávali iba v lepších reštauráciách, ale dnes sú bežnou vecou aj v celkom bežných podnikoch.
Pozdrav z kuchyne
Podstatné je, že amuse-bouche dostávame na stôl bez objednávky. Je to teda pozornosť podniku, pozdrav z kuchyne na povzbudenie chuti hostí. Cieľom ponúknuť ich malou jednohubkou či nejakou inou drobnôstkou, je naladiť ich na „labužírovanie“, vychutnávanie si jedla. Pre kuchára je to zase príležitosť, ako predviesť ukážku svojho umenia. A ešte je to aj spôsob, ako hostí (a ich ústa) takpovediac zabaviť dovtedy, kým príde na stôl objednané predjedlo, polievka či hlavné jedlo.
Často to bývajú napríklad ochutené a na malé mištičky ozdobne nastriekané maslo podávané s kúskami chleba. Taliani zvyknú ponúknuť skvelý panenský olivový olej, do ktorého sa namáča bageta, Španieli či Gréci olivy, inde to bývajú zase kocky paštéty. Na Slovensku sa ujali ozdobne nastriekané kôpky bryndzovej, oškvarkovej či inej nátierky. V niektorých reštauráciách sa takto pochvália aj kúskami špeciálnych chlebov napečených vo vlastnej pekárničke.
Sú šéfkuchári, ktorí pošlú pozdrav z kuchyne v podobe doslova malého umeleckého dielka, alebo ide o kombináciu netradičných surovín. Často je amuse-bouche podávané na špeciálnych lyžiciach, v minipohárikoch v podobe kokteilu či ozdobných miskách. Pekným dekorovaním ide šéfkuchárom o upútanie očí. Veď je známe, že aj tie jedia.
Forma marketingu
Peter Lazar, člen Gourmet klubu Slovensko, doslova nabáda kuchárov podávať amuse-bouche. Považuje to za jednu z foriem nového marketingu. „Ide o pozdrav z kuchyne, ktorý má na jednej strane aktivovať chuťové poháriky i upútať oči a na druhej strane má ukázať tak kreativitu kuchára, ako aj jeho schopnosť, že vie viac, ako to, čo je v ponuke v jedálnom lístku.“ Tento aspekt však podľa neho veľa reštaurácií (predovšetkým tie, ktoré o sebe tvrdia, že sú dobré) zanedbáva. „Hosť sa nesmie nudiť!“ zdôrazňuje P. Lazar.
Podľa populárneho newyorského šéfkuchára Jean-Georga Vongerichtena „... je amuse-bouche najlepším spôsobom, ako veľký chef ukáže svoje veľké idey v malých kúskoch.“ Pre niektoré reštaurácie je to aj niečo ako „značka“, ale väčšina túto svoju pozornosť obmieňa, zvyčajne podľa sezóny.
Na účet podniku
Tieto drobnôstky by ste si mali užiť bez obáv, že sa vám na konci obeda či večere objaví na účte nejaká neznáma suma navyše. V zahraničí to tak naozaj je. Žiaľ, Slováci sú vynaliezaví a niekedy aj skvelý nápad pokazia. Stane sa, že v niektorých reštauráciách si amuse-bouche napokon vyúčtujú – v podobe couvertu. Nie je to férový postup, hoci to uvedú (často celkom na poslednej strane alebo nejakom nápadnom mieste) v jedálnom lístku.
[content type="fb" stype="fanpage" url="https://www.facebook.com/restauracie.sk"][/content]